Lärare körledarfortbildning

Jutta Seppinen

Jutta Seppinen är en av Finlands verkliga mångsysslare inom klassisk musik. Hon är kapellmästare, mezzosopran och kördirigent. Seppinen har avlagt två magisterexamina i musik vid Sibelius-Akademin (2008 och 2016), med tillhörande slutexamina i sång och orkesterledning med utmärkt vitsord. Våren 2018 utsåg Konstuniversitetet Seppinen till Sibelius-Akademins primamagister.

Seppinen debuterade som kapellmästare med Tammerfors filharmoniska orkester hösten 2014. Sedermera har hon lett flera orkestrar både i Finland och utomlands. Hon har även fungerat som assisterande kapellmästare på Nyslotts operafestival och på Finlands nationalopera. Seppinen har grundat och är konstnärlig ledare för den tvärkonstnärliga gruppen CHANGEnsemble. Hennes kommande engagemang under säsongen 2023 är bland annat Sinfonia Lahti.

Som mezzosopran är Jutta Seppinen särskilt inriktad på att framföra modern musik. Våren 2013 var hon solist för Radions symfoniorkester. Seppinen har uruppfört flera verk skrivna just för henne och har arbetat med många kompositörer och ensembler. År 2020 gav Seppinen ut en soloskiva med uruppförande av monologoperan Ihmissydän som Heinz-Juhani Hofmann skrivit för henne.

Redan innan sin karriär som kapellmästare gjorde Seppinen sig känd som kördirigent med fördomsfria konserthelheter som utmanar det traditionella konsertkonceptet. Hon har samarbetat med många körer, såsom den världskända Thomanerchor Leipzig och Helsingfors kammarkör. Seppinen har varit framgångsrik som kördirigent i tävlingar, och år 2016 fick hon Praga Cantat-priset ”the most outstanding conductor”. I November 2022 premierades hon i Lisbon Sings-tävlingen med dirigentpriset ”Conductor’s Prize for outstanding achievement”. Hon har gett konserter i flera europeiska länder samt i USA och Argentina. Hon har varit konstnärlig ledare för Akademiska Damkören Lyran sedan 2009.

Seppinen fungerar inom flera olika sakkunniguppgifter inom musikbranschen. Hon har också undervisat i kördirigering som timlärare vid Sibelius-Akademin. Efter årsskiftet avslutar hon sin nästan 14-åriga karriär som Lyrans dirigent och konstnärliga ledare. Seppinen kommer i fortsättningen att fungera som konstnärlig ledare för Key Ensemble i Åbo, ett uppdrag hon inledde redan i augusti 2022. 


Charlotte Rider (SE)

Charlotte Rider är utbildad både vid Universitetet i Colorado och vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Som körpedagog och musiklärare har hon arbetat i grundskolan, kulturskolan, kyrkan och som frilansande producent, dirigent och föreläsare.

Tillsammans med Marie Bejstam byggde hon upp barn- och ungdomskörerna Spektrumkörerna i Norra Botkyrka, för att senare i egen regi starta liknande körverksamhet i Knivsta, Prismakörerna.

De senaste tio åren har hon tillsammans med Marie drivit den kreativa mötesplatsen Kulturfyren på Skeppsholmen men finns sedan januari 2021 i nya lokaler i Gamla Stan. Kulturfyren är en mötesplats där olika konstformer, barn och vuxna, amatörer och proffs, entreprenörer och visionärer får verka, frodas och växa.

Genom Kulturfyren har hon startat och producerat ”Skeppsholmslägren – kulturläger för barn och ungdomar”, nationella vokalensemblen ”Vocal Colors”, projektet ”Framtidskören –  att höras och höra till” samt nationella projektet ”Körkraft – integration och språkinlärning genom körsång”.

Charlotte har även varit medverkat vid cd-produktionerna  ¡Vamos Amigos!, Barn sjunger Taube,  Det blåser upp (sånger från Haiti) samt Lär mig en sång (sånger från hela världen).

BUS Academy (Barn- och ungdomskörledarutbildning i Sverige) startade Charlotte och Marie tillsammans hösten 2020, ett projekt med stöd av Allmänna Arvsfonden i samarbete med studieförbundet Kulturens Bildningsverksamhet. Förutom kortkurserna BUSLätt på Kulturfryen finns även numera en ett-årig folkhögskoleutbildning på Bromma Folkhögskola där Charlotte även har en deltidsanställning. 

Sedan ett par år tillbaka har Charlotte även en deltidsanställning vid Knivsta Kulturskola.

”Min paroll är lärande för livet. Jag älskar att se på när mina elever sträcker på sig, när de utvecklar sig, och när de plötsligt lyckas med någonting som är nytt för dem. Då klappar mitt lärarhjärta stort.”